Verlatingsangst

Verlatingsangst herkennen en direct verhelpen

Verlatingsangst is een term die we veel terugzien in de psychologie. Meestal zien we dat kinderen of honden deze angst hebben, waardoor ze niet of nauwelijks gescheiden van hun ouders of baas kunnen zijn. Toch kan dit ook bij volwassenen een serieus probleem vormen. Iemand met deze angst kan (gek genoeg) heel moeilijk een gezonde relatie volhouden. In dit artikel gaan we kijken naar de kenmerken, maar vooral ook de oplossingen voor verlatingsangst.

verlatingsangst

Hoe ontstaat deze angst?

Verlatingsangst ontstaat zeer waarschijnlijk in de kindertijd, wanneer er sprake is van onveilige hechting. Deze angst is voor jonge kinderen niet vreemd; ze zijn immers afhankelijk van hun ouders. Als de ouder niet in de buurt is, loopt het kind allerlei gevaar. Naarmate een kind ouder wordt, hoort een kind zelfstandiger te worden. Ouders kunnen weggaan en het kind leert erop vertrouwen dat de ouders terugkomen. In de tussentijd redt het kind zich. Om uiteenlopende redenen (vaak door een traumatische ervaring) kan het kind zich onveilig voelen als de ouders weg zijn, ook als het al op een leeftijd is waarop het zelfstandig zou moeten zijn. In dat geval is er sprake van verlatingsangst waar iets aan gedaan moet worden.

Wat voelt een volwassene met verlatingsangst?

Sinds kort is verlatingsangst officieel erkend als stoornis. Bij deze erkenning hoort een symptomenlijst. Iemand met deze angst ervaart de volgende symptomen:

  • Zeer veel moeite met niet in een vertrouwde omgeving of in de buurt van mensen zijn aan wie je gehecht bent.
  • Overdreven angst dat mensen aan wie je gehecht bent iets overkomt.
  • Moeite hebben met loslaten, bovenmatige angst dat iemand niet terugkomt na het weggaan.
  • Bang zijn dat alles wat je verkeerd doet ertoe zal leiden dat iemand aan wie je gehecht bent je verlaat.
  • Een hoge mate van onzekerheid.
  • Veel behoefte aan aandacht en bevestiging.
  • Paniek wanneer iemand aan wie je gehecht bent niet direct reageert op contact van jouw kant uit.
  • Grote moeite en angst om alleen te zijn, zelfs met lichamelijke klachten.

Hoe komt het tot uiting?

De hierboven genoemde symptomen laten zien dat iemand verlatingsangst heeft. Deze angst drukt behoorlijk op je relatie. Vaak zien we de volgende patronen in de liefde:

  • Een geschiedenis van ‘foute’ partners; partners die continu over grenzen gaan en geen zorgzaamheid tonen.
  • Altijd vallen op mensen die niet beschikbaar zijn, doordat ze geen relatie willen of al een relatie hebben.
  • Claimerig / plakkerig en zeer jaloers gedrag vertonen in een relatie. Heel veel moeite hebben om je partner los te laten, ook al is het maar voor heel even.
  • Ook het tegenovergestelde gebeurt: juist heel erg afstand houden, veel vreemdgaan en je partner willen verlaten (bindingsangst).
  • Vaak leidt de angst tot allerlei lichamelijke klachten, zoals slapeloosheid, hoofdpijn, hartkloppingen en zweetaanvallen.

Hoe genees je verlatingsangst?

Er zijn verschillende manieren om verlatingsangst te lijf te gaan. Het belangrijkste is, dat je leert dat de angst je gedachten controleert. Je denkt allerlei dingen die worden gevoed door je angst. Bijvoorbeeld: “Ik word gek als ik alleen ben.” Of: “Ik red het niet in mijn eentje.” Maar is dat werkelijk zo? Kijk eens aandachtig naar deze opvattingen. Je zult leren dat dit niet zo is.

verlatingsangst

Je kunt het ook uitproberen in de praktijk. Wat gebeurt er als je 5 minuten alleen bent? Ontspan, adem rustig en zit eens 5 minuten alleen op de bank. En? Word je gek? Gaat alles mis? Natuurlijk niet. Probeer het nu eens 10 minuten. Bouw dit rustig op.

Nog enkele verlatingsangst tips:

Naast het genezen van je verlatingsangst, heb ik nog wat algemene tips voor je. Hiermee kun je de angst verminderen op het moment dat je deze voelt opkomen:

  • Analyseer je angst. Waar begon het? Wat heeft ervoor gezorgd dat je nu zo bang bent? Wat is er sinds die tijd allemaal veranderd? De kans is groot dat je sindsdien veel zelfstandiger en sterker bent. Onthoud dat, en bekijk door deze ‘nieuwe’ ogen je ‘oude’ angst.
  • Zeg “nee” tegen malende gedachten! Je voelt je misschien slachtoffer van je hersenen op het moment dat je piekert. In werkelijkheid heb jij de controle. Dus ben je aan het piekeren? Zeg “nee” tegen die negatieve gedachtestroom. Ga iets anders doen. Denk aan iets leuks, ga tv kijken, lees een boek of doe iets anders wat je leuk vindt.
  • Analyseer je grootste nachtmerrie. Stel dat je partner je verlaat. Wat gebeurt er dan? Als je er stress en angst bij voelt, probeer dan jezelf te ontspannen door diep in te ademen en tot rust te komen. Herhaal dit totdat je rustig bent. Je kunt ook op papier zetten wat de beste aanpak is, mocht je relatie daadwerkelijk uitgaan. Zo weet je altijd wat je moet doen.
  • Leer op eigen benen staan. Zoveel volwassenen redden zich in hun eentje, dus waarom jij niet? Leer goed voor jezelf zorgen. Je wordt er sterker van en dit zal alleen maar positief werken op je (toekomstige) relatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *